Бодрум – невелике курортне місто на турецькому узбережжі Егейського моря з надзвичайно багатою історією. Саме тут, на півночі затоки Гекова, в давнину знаходилась столиця Карії місто Галікарнас. У ньому було побудоване одне із семи чудес світу – Галікарнаський мавзолей царя Мавсола Каріїського заввишки 46 м. Галікарнас було завойовано персами, потім відвойовано греками, про що писав батько історії Геродот, теж уродженець древнього Галікарнасу. Олександр Македонський 334 р. до н. е. взяв місто в облогу, врешті зруйнувавши його та залишивши мавзолей як згадку про минулу велич. Величезний склеп простояв на узбережжі близько 19 віків, поки в середньовіччі не був зруйнований землетрусом. У 1404 р. в центрі сучасного Бодрума лицарі-хрестоносці з Родоса збудували фортецю Святого Петра, використавши в будівництві кам’яні блоки з решток зруйнованого мавзолея. А 1552 р. місто було завойоване армією Османської імперії та розпочало свою турецьку історію.
Окрім яскравої історичної спадщини Бодрум, який сьогодні розрісся вшир кількох бухт, має чудовий клімат та безліч природних принад. Море тут ніколи не замерзає, повітря прогрівається вище 20 градусів з квітня до середини листопада, місцеві мешканці вирощують різноманітні фрукти та овочі, насолоджуючись теплими сонячними променями протягом майже усього року.
Також Бодрум є одним з центрів побудови традиційних турецьких дво- чи трищоглових вітрильників – гюлетів. Спочатку вони використовувались як рибальські човни, у 18-19 століттях перекваліфікувалися в торгові, пасажирські або вантажні судна, а в новітній історії гюлети – це комфортабельні морехідні туристичні човни. Від рибальських пращурів вони успадкували широку палубу, округлу форму корми та низький профіль у воді, що дозволяє розмістити всередині велику кількість просторих кают, широкий салон та кормовий кокпіт. Сучасні гюлети, як і раніше, переважно виготовляють вручну з дерева. При цьому вони оснащені усім необхідним сучасним обладнанням для приємного вітрилення.
Щороку в середині жовтня, коли вітрильно-туристичний сезон у Бодрумі добігає кінця: повітря під вечір стає вже прохолодним і температура води не дозволяє багато купатися, в місті проходить регата гюлетів The Bodrum Cup.
Цього року Кубок проходив із 16 до 21 жовтня. Організатором Bodrum Cup 2017 є яхт-клуб Era Yachting, змагання проходять під егідою Вітрильної федерації Туреччини, вони включені до офіційного календаря змагань Федерації.
Цьогорічний Кубок проходить вже 29 раз. Невелика аматорська регата, заснована для популяризації відпочинку на гюлетах, виросла до одного з найбільших фестивалів регіону. Вона триває тиждень і поєднує в собі спортивну частину з яскравою береговою вечірньою програмою.
Участь у регаті беруть крейсерсько-перегонові та вітрильні яхти, збудовані для відпочинку і круїзів з дерева та будь-яких інших матеріалів у традиційному стилі. Саме ця категорія учасників і вирізняє Bodrum Cup. До неї входять чотири групи човнів: загальна група «традиційних» яхт, описані вище гюлети, тірханділи (tirhandil) – ще один вид традиційних для цієї місцевості вітрильників з однаковою архітектурою носа та корми, в окрему залікову групу «Мозаїка» входять решта вітрильників, що не увійшла до груп «традиційних» яхт, гюлетів або тірханділ.
Загалом у цьогорічному Кубку Бодрума взяли участь 70 вітрильних яхт: 45 «традиційних» та 25 крейсерсько-перегонових. Ще близько тридцяти вітрильників та кілька моторних яхт слідкували за регатою як судна підтримки.
Маршрут Bodrum Cup 2017 складався з п’ятиденних переходів довжиною від 13 до 17 морських миль. Погода протягом усього тижня регати була сонячною, температура – 20 – 27 градусів, а от вітру майже не було: перші три дні регати його швидкість не перевищувала 3 м/с, у два останні підвищилась до 4-5 м/с.
Перший етап Кубка Бодрума 2017 – перехід з Бодрума до бухти Кісебуку, довжиною 17 миль. Кісебуку – затишна природна бухта на сході від Бодрума. Цей перехід було вперше в історії включено до маршруту перегонів, спеціально, щоб підкреслити, що дух вітрильних змагань у єдності з природою. Після завершення перегонів усі яхти-учасниці (в тому числі яхти підтримки) встали на кітвову стоянку борт-в-борт в чотири ряди. Такий початок перегонів ідеально відповідав їх духу: яхтсмени та гості регати ходили в гості один до одного, переміщуючись та спілкуючись між пришвартованими в один ряд яхтами. Дехто вирішив випробувати вже досить прохолодну воду Егейського моря та купався навколо своїх яхт, а найбільш відчайдушні влаштували заплив на берег бухти і назад.
Наступного дня відбувся зворотний перехід. Старт гонки було встановлено біля о. Йилдиз, на виході з бухти Кісебуку, фініш – у Бодрумі. Після перегонів на учасників та гостей чекали лекції відомого турецького яхтобудівника Хакана Гюрсу та технічного інспектора Роберта Еліота, а також концерт.
Наступний перехід Бодрум – Яликавак – 17 миль. Яликавак – ще одне невелике курортне містечко, розташоване на північний захід від Бодрума. Його окраса – велика сучасна марина Palmarina Bodrum, збудована у 2011 р., що може прийняти понад 600 яхт довжиною до 100 м. Вечірня програма третього перегонового дня регати складалася з концерту та конкурсу коків. Шеф-кухарям команд, які заявлялися на конкурс, були видані запаковані ящики з продуктами, надані одним із спонсорів змагань – мережею гіпермаркетів. Вміст усіх ящиків був однаковий. Кожному коку міг допомагати лише один су-шеф, також член екіпажу яхти, страви потрібно було готувати на власному камбузі, на все давали 2 години. Після того усі страви проходили сліпе оцінювання популярними рестораторами та шеф- кухарями Бодрума.
Четвертий етап регати: перехід з Яликавака до невеликого селища Гюмюшлюк, ще одного історичного місця, адже в давнину тут розташовувалося дорійське місто Міндос. До сьогоднішнього дня збереглись рештки цього античного поселення на невеликому Заячому острові, до якого можна перейти бродом прямо з набережної Гюмюшлюка. Набережна вкрита багатьма невеличкими затишними ресторанами та кафе, відкриті тераси яких виходять просто до моря й прикрашені традиційними місцевими ліхтарями, виготовленими із засушених гарбузів продовгувато-овальної форми.
Завершилася регата переходом з Гюмюшлюка до Яликавака. Там у Palmarina Bodrum пройшла церемонія нагородження та заключний гала-концерт. Варто відзначити, що дистанція двох останніх етапів регати передбачала огинання одного з невеликих островів. Тож яхтсмени мали показати свої навички на різних курсах.
Церемонія нагородження переможців регати тривала близько 2 годин, адже окрім загального заліку двох флотів кубки вручалися і в кожній окремій заліковій групі, яких було 11. За словами багатьох учасників, екіпажі в першу чергу орієнтувалися саме на результати у своїх залікових групах, саме тут було основне суперництво.
Загальну перемогу в заліку «традиційних» вітрильників святкував екіпаж двощоглової яхти Nazlim IІ, а також переможці групи «Мозаїка».
Гюлети були розділені на три підгрупи. Першість у загальному рейтингу та підгрупі «Гюлети А» завоював екіпаж 39-метрової дерев’яної двощоглової яхти Dragonfly, збудованої у 2016 р., яка вперше взяла участь у Bodrum Cup цього року. Друге місце в загальному рейтингу та перше в підгрупі «Гюлети Б» посів екіпаж дерев’яної крейсерської яхти Vals завдовжки 11,6 м. Двощоглова 26-метрова гюлета Grandi посіла 3 місце в загальному рейтингу гюлет та друге в підгрупі «Гюлети А». Вона також була однією з трьох вітрильних яхт, які цього року перетнули позначку участі в 25 Кубків.
У підгрупі «Гюлети Б» виступало єдине судно, що брало участь у всіх 29 Кубках Бодрума – гюлета Buyuk Yunus (у перекладі з тур. «Великий дельфін»). Двощогловий вітрильник довжиною 17 м. У загальному заліку традиційних яхт його екіпаж посів 25 місце, в заліку гюлетів – 14 з 26, а в підгрупі «Гюлети Б» – 6 із 10.
У категорії «Традиційних» перемога була за 38-метровою двощогловою шхуною Take It Easier. Яхта – одна з багатьох учасниць Кубка Бодрума з міжнародним екіпажем. Одним з його членів був Девід Дейн, колишній віце-президент ради правління лондонського футбольного клубу «Арсенал» та Британської футбольної асоціації. Пан Дейн не вперше бере участь у цій регаті, а під час церемонії нагородження він отримав почесний титул одного з командорів наступного Bodrum Cup.
Група тірханділ була поділена на дві підгрупи. В загальному заліку та в групі «Тірханділи А» перемога дісталась 10-метровій яхті Kalita. Друге місце та перемога у підгрупі «Тірханділи Б» – за екіпажем яхти Hızır 1.
Загальну перемогу в категорії крейсерсько-перегонових яхт святкував екіпаж тримарана Wahring Darling (Dragonfly 25 sport). Тримаран був єдиним багатокорпусним судном у флоті цьогорічного Кубка Бодрума.
Варто зазначити, що майже у всіх підгрупах боротьба за призові місця велась до фінішу останніх перегонів, часто лише одне очко відділяло переможців від срібних призерів. Так, у підгрупі «Гюлети А» новачок регати Dragonfly випередив ветерана Grandi на 1 очко. Ціною перемоги стала помилка екіпажу Grandi під час фінішу перших перегонів регати. В той день саме Grandi очолювала флот, але несвоєчасний маневр призупинив хід яхти, і вона пропустила вперед одного зі своїх багаторічних суперників STS Bodrum.
Про STS Bodrum варто розповісти детальніше, адже це єдине в Туреччині учбове вітрильне судно. На ньому проходять практику курсанти – майбутні шкіпери. Окрім того, навчання на судні проходять і групи підлітків, учні місцевих коледжів та дорослі. Як учбове судно STS Bodrum працює весь рік і може прийняти на борт одночасно до 40 студентів. Щодо навчальних рейсів, то на STS Bodrum облаштовано 16 спальних місць. Шкіпер Мустафа Дженгіз обіймає свою посаду вже 5 років.
Будівництво 36-метрового вітрильника розпочалось у 1997 р., а в 2000 його було спущено на воду. З того часу воно щороку бере участь у Bodrum Cup, виступає в заліковій групі «Гюлети А». Цього року перегоновий екіпаж із 16 осіб складався наполовину з постійних членів, а інша половина – кращі студенти-курсанти. Вони отримали право змагатися в регаті як заохочення за гарно пройдену морську практику. Всі вони – студенти факультету морської справи університету м. Мугла – центрального міста провінції.
STS Bodrum 2004 року брав участь у міжнародній регаті в Чорному морі, заходив у порти Варни, Констанци, Новоросійська та Сочі. А в 2013 р. судно змагалося з іншими вітрильниками під час регати на Середземному морі, де посіло перше місце на одному з етапів. У зв’язку з тим, що судно було збудовано спеціально для морської практики, воно має певну конструктивну перевагу над суперниками, для прикладу на палубі немає нічого зайвого.
Проте, незважаючи на вдалий старт, учбове судно STS Bodrum завершило регату на третьому місці в своїй підгрупі.
У свою чергу екіпаж гюлета Grandi – яскравий представник міжнародної співпраці на Кубку Бодрума. Його сучасна історія розпочалася з кохання голландського менеджера чартерної компанії Індеборги Устландер та турецького шкіпера Недіма Четіна. Одружившись, пара мріяла про заснування своєї власної чартерної фірми, яка б оперувала гюлетами. Мрії судилося збутися 7 років тому. Зараз флот їхньої компанії складається з трьох гюлетів, побудованих у Бодрумі: Grandi, Kuğu 1 та Gulden Irmak, шкіперами є три брати: Недім, Юсуф та Хасан Четіни. Зазвичай усі три гюлети компанії беруть участь у Bodrum Cup, але цього року Gulden Irmak була одним з човнів підтримки. Власне, на ній жили журналісти. Екіпажі Grandi та Kuğu 1 складалися з досвідчених місцевих яхтсменів, які постійно тренуються разом спеціально для Bodrum Cup, та туристів з Голландії. Здебільшого на час регати в цих гюлетах орендують каюти постійні клієнти компанії, які вже давно стали друзями екіпажів, та бувають і винятки. Так, за словами Індеборги, кілька років тому одне з місць в екіпажі орендував досвідчений британський яхтсмен, який у молодості навіть брав участь у навколосвітній регаті Volvo Ocean Race. Атмосферою Bodrum Cup він лишився задоволений. Оскільки на час перегонів з Grandi та Kuğu 1 прибирають усе зайве, гості також можуть орендувати каюту та ночувати на більш комфортабельній Gulden Irmak і змагатися в екіпажах перегонових гюлет.
Однією з багатьох гостей регати Bodrum Cup 2017 стала Джоан Ван Хезбен, пенсіонерка з Голландії. Джоан володіє унікальним досягненням – вона брала участь у всіх 29 Кубках Бодрума та планує і надалі щороку приїжджати до турецького берега Егейського моря для участі в цих перегонах. Свою історію взаємин з містом і регатою вона прокоментувала для нашого журналу: «Вперше я відвідала Бодрум 31 рік тому. Тоді я працювала менеджером у туристичній компанії і на одній з нарад хтось з інших працівників показав фотографії з Бодрума. Місцевість видалась мені надзвичайно гарною і я захотіла самостійно переконатись у цьому. Тоді з Нідерландів не було прямих рейсів до Бодрума. Пам’ятаю, що добирались ми сюди дуже довго, на двох літаках та автобусі, але місто дійсно виглядало надзвичайно. Ми в’їхали до нього надвечір, коли в білих будиночках, розпорошених по узбережжю, почало вмикатися світло, це було дуже романтично. Вже в перший свій візит до Бодрума я зі своєю подругою жила на гюлеті, нам так сподобалось, що ми вирішили, що обов’язково повинні повернутися. Так я почала регулярно відвідувати Бодрум, приблизно в той самий час було започатковано регату Bodrum Cup – це було щось нове, цікаве, і я вирішила орендувати каюту під час регати. Тоді я зовсім не розумілася на вітрильництві, правилах вітрильних перегонів, для мене все почалося, як оригінальний вид відпочинку, але сьогодні, 29 Кубків потому, сама регата, спортивна боротьба екіпажів для мене теж важлива.
З часом багато моїх друзів теж зацікавились цією регатою, і я почала брати їх із собою. Цього року зі мною приїхало ще 5 моїх хороших друзів, ми прибули сюди на тиждень раніше, провели його на іншій гюлеті і залишимось ще на тиждень після регати. Кожного року ми орендували каюти на різних гюлетах, ставали частинами різних екіпажів. Гюлети мені подобаються своєю автентичністю та затишністю, водночас я люблю вітрилення, і тому при виборі між більш люксовою моторною яхтою та гюлетою, завжди вибираю останню.
За 29 років мої екіпажі кілька разів завойовували нагороди у своїх категоріях, проте вершини загального заліку я ще жодного разу не посідала. За цей час виросла організація регати та й самі гюлети стають більшими, а умови проживання з кожним роком покращуються. Сьогодні у нас є великі каюти з широкими ліжками, кожна обладнана власним санвузлом з душовою кабіною, гаряча вода є весь час, нас годують чудовими стравами тричі на день. Звичайно, 30 – 20 – 15 років тому умови були скромнішими.
Чи не найбільше мені запам’яталась регата кількарічної давнини. Тоді було багато вітру, погодні умови були майже екстремальними і, зізнаюсь, кілька разів мені ставало лячно.
Взагалі Бодрум для мене вже став другою домівкою, тут надзвичайно добрі і привітні люди, вони стали для мене родиною. Я приїжджаю сюди не тільки під час Bodrum Cup і не тільки влітку чи навесні, зимовий Бодрум мене теж зачаровує».
Думками про Bodrum Cup 2017 з нами поділилися керівники оргкомітету регати Сулейман Уйсал та Ерман Арас: «Історія регати бере свої витоки у вітрильній традиції Бодрума: у нас розвинене виробництво гюлетів – турецьких дерев’яних шхун. Рішення про створення цієї регати саме для популяризації гюлетів було прийнято 29 років тому ентузіастами вітрильництва. Ми хотіли показати можливості цих шхун та красу нашого рідного регіону. Успіх першого Bodrum Cup показав, що регату можна робити щорічно і наступного року ми будемо святкувати вже 30-річний ювілей.
Спочатку до участі в регаті допускалися лише традиційні турецькі дерев’яні судна, однак згодом програма змагань була розширена: брати участь у перегонах змогли гюлети не лише з дерева, іноземні вітрильники, а згодом і крейсерсько-перегонові яхти.
Географія учасників регати з кожним роком розширюється. Цього року близько 30% від усіх учасників були іноземцями, здебільшого голландці, французи, британці, але є екіпажі зі США та Канади. Велика кількість екіпажів міжнародні. Багато яхтсменів та яхтсменок регулярно беруть участь у нашій регаті, для них Бодрум став вже другою домівкою.
Для підрахунку результатів ми розробили власну систему гандикапування. За основу брали досвід різних міжнародних систем, але специфіка гюлет потребувала більш індивідуального підходу. Насправді наша система весь час змінюється, щороку ми переглядаємо деякі нюанси, аби зробити регату більш цікавою для учасників.
Традиційно в рамках регати ми щороку готуємо широку берегову програму. Адже Bodrum Cup – це не суто спортивний захід, ми позиціонуємо регату як великий вітрильницький фестиваль, який популяризує наші вітрильні традиції, наш мальовничий регіон та гостинність. Цього року ми провели 4 вечірні концерти, разом з великим гала-концертом, який пройшов після церемонії нагородження. Також у рамках Bodrum Cup працювала художня виставка турецьких мариністів, вона була влаштована прямо на борту одного із суден забезпечення, окрім того, проходив конкурс коків, який вже став сам по собі дуже популярною атракцією.
Звичайно нами було проведено і ряд заходів соціального спрямування, не всі вони проходили безпосередньо в Бодрумі в дні проведення регати. Це дуже важлива складова Кубка – не тільки перегони, але й берегова програма.
Тримати організаційну планку на найвищому рівні кожного року складно, ми постійно думаємо над шляхами вдосконалення програми та тим, як стимулювати більше екіпажів брати участь у перегонах. Я думаю, що нам вдалося знайти формат, який зацікавлює, адже в останні роки існує тенденція до постійного збільшення кількості учасників. Яхтсмени та ентузіасти вітрильництва люблять Bodrum Cup за атмосферу, свято, можливість спілкування з людьми з різних країн».
Наступний Кубок Бодрума, за словами організаторів, має бути грандіозним. Адже в ювілейний рік регата вперше в своїй історії повинна дійти до Стамбула. Взяти участь у Bodrum Cup можна трьома шляхами: прийти на регату на власній чи орендованій яхті, орендувати каюту в одній з яхт-учасниць як член перегонового екіпажу або глядач чи орендувати каюту в яхті, яка не бере безпосередньої участі в регаті, але йде у всі переходи. Головне, який варіант не вибери – Bodrum Cup – чудовий спосіб познайомитись із цим казковим регіоном Туреччини для кожного, хто любить вітрильництво.
Автор Єгор ПОЛІЩУК
фото автора
фото автора